tirsdag 25. september 2012

Et 10 år gammelt dikt.

Det banker på døren
Jaså, du vil inn?
Du vil kanskje komme inn, tørke av deg på bena
og sette deg ved siden av meg i sofaen, for å prate?
Hva vil du prate om?
Om været?


Utenfor skinner sola, det er vår
vinden blåser svakt over enger som snart er grønne
Fjorden ligger blå og dyp der engene slutter
Snart kommer sommeren.


Vil du prate om venner?
Hvor deilig er det ikke å ha en venn å løpe i engene med om våren
En venn som hører på deg og som du kan snakke med?


Du får ikke komme inn i mitt rom
Du er ikke velkommen til å tørke av deg på bena her hos meg
Hvorfor er du her? Dette er mitt rom!
Jeg har ingenting å snakke med deg om!


Utenfor skinner sola, det er vår
Vinden blåser svakt over enger som snart er grønne
Fjorden ligger blå og dyp der engene slutter
Der badet vi sammen en gang, du og jeg.


Jeg vil ikke snakke med deg om venner
Dette rommet er mitt,
gå tilbake og lev ditt eget liv.
Du svek meg


Snart er det sommer


Du så ut til å bry deg om meg
Mitt hjerte banket for vårt vennskap
Når vi var alene kunne vi le og ha det gøy
Var vi flere, satte du meg på sidelinja og lot som om du ikke kjente meg
Dette er mitt rom, og jeg er trygg her!


Utenfor skinner sola, det er vår.
Hva er det du vil?
Du sier at ditt innerste ønske er å ha en venn som meg
En venn som trøster deg og hører på deg


Du lot som om du ikke kjente meg
Jeg var luft for deg!
Jeg hørte du hadde sagt om meg


At hun der, hun har vel ingen venner
Se på henne


Jeg skulle ønske det regnet
Da ville du sett hvordan det gode gråter
over menneskers ondskapsfullhet
Du får ikke komme inn og farge mine vegger med svik
Når vi var alene kunne vi le og ha det gøy.
Utenfor skinner sola, snart er det sommer

1 kommentar: